Meriterat team

Brand Reality består av välrenommerade varumärkes- och hållbarhetsstrateger, forskare och produktionsledare. Alla med lång erfarenhet av att vårda och utveckla varumärken samt skapa kommunikationskoncept för företag i alla upptänkliga branscher.

Till Brand Reality har vi handplockat några av Sveriges mest erfarna och prisbelönta copywriters och art directors. De har alla varit anställda på några av Sveriges största och mest framgångsrika reklambyråer, men senare i karriären valt att bli frilansande kreatörer. De hjälper oss att ge liv åt våra uppdragsgivares affärsstrategier.

För oss är hygienfaktorerna att bidra till att öka kundernas lojalitet och medarbetarnas motivation. Men vi vill också inspirera till att det finns högre syften utöver vinstmaximering. En väg som handlar om hur man som företag kan bidra till ökad nytta för samhället. Vi vill ge företagen insikter om att värdeskapande kommunikation är en framgångsfaktor och en långsiktig investering i varumärket.


Klas Björkhagen. VD, varumärkesstrateg

Yrkeskarriären spänner från systemspecialist på Skandia och chefredaktör på magasinet Åka Skidor, till grundare av kommunikationsbyrån Brand Reality.

Klas har ett stort patos för att utveckla varumärkes­‐ och kommunikationsstrategier och att tillsammans med ett kreatörsteam skapa kommunikationskoncept som bygger långsiktigt varumärkeskapital. Engagemanget för samhällsnytta finns i hans DNA, inte minst för miljöfrågor. En stor del av yrkeskarriären har därför ägnats åt att övertyga oss svenskar om vikten av att åka kollektivt och källsortera.

Klas är det skadliga sockrets fiende nummer ett, tror på rörelse varje dag och cyklar året runt, i ur och skur. Är mycket stolt grundare av Chiparamba Foundation med verksamhet i Zambias huvudstad Lusaka. Stiftelsens ändamål är att ge de 300 barnen och ungdomarna i fotbollslaget Chiparamba FC möjligheten att gå i skola.

Förebilden är Neil Young. Kanske inget affärssnille, men ett musikaliskt geni och filantrop och som inspirerat till att trampa upp nya stigar genom livet. Vilket är vad Klas nu gör ännu en gång, under parollen Vi ger liv åt er affärsstrategi. I blickfånget finns företag med viljan att ta ett långsiktigt samhällsansvar. Företag som vill bidra till jordens överlevnad och till ett rikare liv för sina kunder.


Bo Rönnberg. Styrelseordförande

Efter Uppsala universitet hamnade Bosse i reklambranschen. Som tur är, för i alla andra sammanhang hade han enligt egen åsikt fått gå och stämpla livet ut. Men i stället blev han Den Totala Reklammannen, som både projektledare och copywriter.  Hans framgång ligger i att snabbt omvandla ett företags affärsidé till  säljande kommunikationskoncept. Bosses motto är: Jojo, det är nog bra, men säljer det?

1983 startade han Rönnberg & Co. Första uppdraget var Viking Line som blev NG LI. Sedan följde uppdrag för i stort sett alla kända svenska företag. Rönnberg & Co rankades som nummer 1 kreativt i Skandinavien på 90-talet och som nummer 6 i världen. IKEA, H&M, Kinnevik, Shell, McDonalds. Ving och Gore-tex för hela Europa. Uppdrag kom och gick. Bosse är för övrigt den enda skandinav som förärats ordförandeposten i reklamfestivalen i Cannes. Rönnberg & Co blev sedan Rönnberg McCann.

Bosse startade år 2000 reklambyrån Collaborate i Stockholm och San Fransisco och var ansvarig för all kommunikation på Länsförsäkringar under tolv år fram till 2012. Sedan dess har han arbetat som konsult och styrelseproffs. Tillsammans med sin gamle vän sedan 30 år, Klas Björkhagen, har han nu fått ny energi.  Det handlar om att hjälpa företag och organisationer som vill arbeta med ansvar och hållbarhet. Det som fick Bosse att ta uppdraget som styrelseordförande är Brand Realitys löfte: Vi ger liv åt er affärsstrategi. Äntligen en kommunikationsbyrå med ett konkret erbjudande, bland all snömos som trängs på branschens hemsidor.


Annika Dopping. Kommunikationsstrateg hållbarhet

Hon har intervjuat storheter som Bill Clinton, Dalai Lama, Ingvar Kamprad, Anita Roddick och indianhövdingen Oren Lyons. Listan kan göras lång. Det hela började med att Annika handplockades som en av åtta elever  till SVT:s 2-åriga och ambitiösa utbildning, TV-Akademien, varefter hon handplockades till TV4 som tf. programchef.

Sedan dess har Annika följt sin inre kompass och specialiserat sig på folkbildning, ledarskap och hållbarhet samt drivit eget produktionsbolag. Hon har producerat ett 100-tal tv-program om mänskliga frågor, bl a egna programserien Doppings styrkedroppar.

Utöver att skriva två böcker har Annika genom åren modererat, faciliterat och producerat otaliga seminarier, konferenser, events, omvärldsanalyser, kommunikationsupplägg, road shows, filmer, poddar m.m. Dessa erfarenheter har berikat henne med ett unikt nätverk och en allt större strategisk talang för vad som krävs för att göra skillnad.

För Annika är det en stor tillfredsställelse, att i vår komplexa och krävande tid, få skräddarsy kommunikationsformat för specifika målgrupper. Och att använda sin gedigna erfarenhet till att sprida framgångsfaktorer för 2000-talets hälsa, kraft och mod.


Erik Modig. Forskare, Handelshögskolan

Erik har som få koll på hur vi människor påverkas av olika typer av kommunikation. En minst sagt gudabenånad gåva i bruset av information. Via samtal, undersökningar och datainsamlingar vill Erik förstå varför vi människor gör som vi gör, men kanske framförallt varför vi inte gör som vi tycker att vi borde göra. Genom åren har han studerat allt från varför kreativa annonser har större påverkan på människor, till hur banners i mobilen bör optimeras för att maximera antalet klick. Just nu uppehåller sig tankeverksamheten mest kring hur människors självbild och sociala tillhörighet är nyckeln till att skapa kommunikation som påverkar.

Idag, när de klassiska konkurrensmedlen tagit ut varandra är Erik förundrad över varför inte fler företag lyckas kommunicera goda initiativ på ett bättre sätt, så att det engagerar och inspirerar kunderna. Han tycker att fler företag bör se sig som den naturliga drivkraften framåt i samhället och kommunikation som ett medel för att göra gott.

Till skillnad från sina kollegor, nöjer sig inte Erik med att leverera forskningsresultat och rapporter. Kicken är att se framtagna insikter omvandlas till affärsstrategier och kommunikationskoncept. Något Erik fick smak på när han under några år målade och sålde tavlor på gatorna i Berlin.

Erik har en stark passion för utbildning och vill inspirera fler att upptäcka att kunskap är vägen till att nå nya mål. 2012 instiftade han tillsammans med sina bröder, 27 årliga stipendier – på deras gamla gymnasieskola i Stenungsund – till de elever som uppvisar bäst studieresultat, driv och kompisskap.


Leni Ekendahl. Impact investmentsstrateg

Leni har en bakgrund som egenföretagare, journalist, författare, redaktör inom televisionen, investor relations inom filantropi samt impact investments. Hon brinner för investeringar på temat profit for purpose och att länka nyfikna och medvetna investerare till de investeringar som gör nytta för många. Affärsidéer med ett DNA och fokus på lönsamhet, som även gynnar tredje man är mumma för själen och framtiden, anser Leni, som även själv investerar med denna devis som ledstjärna.

Privat spenderas mycket av tiden bland hästar och ungdomar. Leni har i elva år drivit ett tävlingsstall för unga, ambitiösa ryttare, främst inom dressyr. Enligt Leni finns det inget som tränar vår ledarskapsförmåga och ansvarskänsla så mycket som i kontakten med dessa väldiga, flyktorienterade djur. Forskning visar att den röda tråden mellan kvinnor i höga positioner inom näringslivet är ett hästintresse som började redan unga år. Leni har pluggat på IHR och Poppius Journalistskola samt läst juridik på Stockholms Universitet.


Marie Svanberg. Produktionsledare

Marie har en gedigen erfarenhet som produktionsledare, de senaste tio åren på Brand Reality. I sin profession är noggrannhet och engagemang ledstjärnorna, personlighetsdrag som värderas högt av både kollegor och uppdragsgivare. Marie är en stor vän av prestigelöshet, ödmjukhet och tydlighet. Och att lämna något åt slumpen finns inte på kartan.

För att öka sin rörlighet, både på ett intellektuellt och fysiskt plan, har yogan en stor plats i hennes liv. Marie undervisar både på yogastudios och ute på företag. En stor drivkraft för Marie är tillfredsställelsen hon känner när den kommunikation hon varit delaktig i att skapa når fram till mottagarna. Detta oavsett om den tar sig uttryck i en utomhuskampanj eller i en yogasal.

Listan på uppdragsgivare som Marie arbetat med i sin roll som produktionsledare har hunnit bli lång, så låt oss göra ett urval: Nyköpings kommun, Lantmäteriet, IKEM, FTI, Folktandvården, Åhléns, JM, Svenska Spel och Aftonbladet.


VI GER LIV ÅT ER AFFÄRSSTRATEGI